ЛИТВИНЕНКО-ВОЛЬГЕМУТ Марія
Іванівна
(дівоче
призв. —
Литвиненко,
за чоловіком
— Вольгемут;
13(01).02.1892—03.04.1966) —
оперна й камерна
співачка
(лірико-драм.
сопрано),
драм.
актриса,
педагог,
музично-громадська
діячка. Нар.
арт. СРСР (1936).
Професор (1944). Н.
в м. Київ. Із 7-и
років
співала в
церк. хорі, оволоділа
там основами
нотної
грамоти. Від 14-и
років брала
участь в
аматорських
драм. спектаклях.
1912 закінчила
Київ. муз.
уч-ще Імператорського
Рос. муз. т-ва (1912,
клас вокалу
М.Алексєєвої-Юневич).
Цього ж року
стала
працювати в
Музично-драм.
укр. театрі
М.Садовського
в Києві, водночас
концертувала.
1914—16 співала в
Театрі муз. драми
в Петрограді
(нині м.
Санкт-Петербург;
тут її слухав
Ф.Шаляпін і
високо
оцінив її виконавське
мист-во).
Потому була
солісткою:
Київ. театру
опери і
балету (1916—17; 1922—23,
антреприза
М.Багрова; 1935—53),
Укр. муз.
драми в Києві
(1919, брала
участь у
створенні
цього театру
разом із
Л.Курбасом,
А.Петрицьким,
Я.Степовим та
ін.), 1-го
Трудового
кооперативу
укр. артистів
у Вінниці (1920—22,
організований
Л.-В. та її чоловіком
Г.Вольгемутом),
Харків.
театру опери
та балету (1923—35).
Виступала у
виставах Укр.
нар. театру й
Дніпроп.
робітничого
оперного театру
(у Полтаві,
Кривому Розі,
Дніпропетровську,
Сумах,
Кременчуці).
Під час
окупації
УРСР в роки
німецько-рад.
війни 1941—45 (див.
Друга
світова
війна) разом
з театром
була
евакуйована
(1941—44) до
Іркутська (нині
місто в РФ), у
складі
виїзних
концертних
бригад
співала
перед
воїнами
Червоної армії
(див.
Радянська
армія). Мала
багатий за
тембровими
відтінками
голос
широкого
діапазону,
виконувала
партії
ліричного,
драматичного
сопрано й
мецо-сопрано.
На думку
критиків, її
спів
відзначався
винятковою
чистотою й
природністю
вокального
інтонування,
бездоганним
звуковеденням,
чіткістю й
рельєфністю
кожної фрази,
досконалою
вокальною
технікою.
Вона
створила бл. 70-и
різних за
стилями, нац.
приналежністю,
істор.
періодами
музично-сценічних
образів, у т. ч.
класичні
зразки
інтерпретації
укр. оперних
партій, низку
з яких
виконала вперше.
Серед них —
Катерина,
Мати
(«Катерина» М.Аркаса),
Оксана,
Одарка
(«Запорожець
за Дунаєм»
С.Гулака-Артемовського),
Наталка, Терпилиха
(«Наталка
Полтавка»
І.Котляревського—М.В.Лисенка),
Настя,
Дідона,
Оксана, Панночка
(«Тарас
Бульба»,
«Енеїда»,
«Різдвяна
ніч»,
«Утоплена»
М.Лисенка),
Мирослава («Золотий
обруч»
Б.Лятошинського),
Наталя («Вибух»
Б.Яновського,
1-ше
виконання),
Ганна («Наймичка»
М.Вериківського,
1-ше
виконання),
Варвара
(«Богдан
Хмельницький»
К.Данькевича,
1-ше
виконання, а
також її
остання партія),
Наташа
(«Русалка»
О.Даргомижського),
Ярославна
(«Князь Ігор»
О.Бородіна),
Купава,
Сабурова,
(«Снігуронька»,
«Царева
наречена»
М.Римського-Корсакова),
Татьяна,
Марія, Ліза
(«Євгеній
Онєгін»,
«Мазепа»,
«Пікова дама»
П.Чайковського),
Аїда, Амелія
(однойменна
опера,
«Бал-маскарад»
Дж. Верді), Тоска,
Турандот
(однойменні
опери Дж.
Пучіні), Ортруда,
Ельза
(«Лоенгрін»
В.-Р.Вагнера),
Сантуцца
(«Сільська
честь»
П.Масканьї),
Галька (однойменна
опера
С.Монюшка),
Маженка
(«Продана
наречена»
Б.Сметани).
Поміж ролей в
оперетах і
музично-драм.
виставах —Панночка
(«Вій»
М.Л.Кропивницького),
Аза, Маруся,
Маруся
(«Циганка
Аза», «Маруся
Богуславка»,
«Ой не ходи,
Грицю»
М.Старицького),
Ґандзя
(однойменний
твір
І.Карпенка-Карого),
Уляна
(«Сватання на
Гончарівці»
Г.Квітки-Основ’яненка).
Мала великий
концертний
репертуар із
творів укр.,
рос., грузин.,
вірм., західноєвроп.
композиторів
різних істор.
періодів,
старовинних
рос.
романсів,
укр. (понад 300) і
рос.
народних,
франц.,
неаполітанських
та ін. пісень.
Гастролювала
за кордоном,
у Німеччині
(Франкфурт-на-Майні,
Берлін,
Лейпциг,
Мюнхен,
Гамбург),
Австрії, Югославії.
Записала на
грамплатівки
партії в операх
С.Гулака-Артемовського,
А.Вахнянина,
М.Лисенка,
П.Чайковського,
низку укр.
нар. пісень.
1920—22 викладала
у Він. нар. консерваторії,
у 1930-х рр.
працювала з
молодими
співаками в
Харкові, 1944—64
викладала в
Київ. консерваторії
(нині
Національна
музична академія
України
імені
П.Чайковського).
Розвивала
принципи
вокальної
школи,
прищеплені
їй
М.Алексєєвою-Юневич.
Створила вокальну
школу, її
вихованці
стали відомими
солістами
оперних
театрів
України, Росії,
Молдови,
вокальними
педагогами.
Виконала
роль Одарки в
екранізації
опери «Запорожець
за Дунаєм»
С.Гулака-Артемовського
(Київ.
кіностудія, 1953,
реж.
В.Лапокниш),
озвучила
партію
Наталки в
екранізації
опери «Наталка
Полтавка»
І.Котляревського—М.Лисенка
(1936). Авторка
публікацій у
пресі (понад 70)
із питань
вокальної та
ширше — муз.
к-ри, відгуків
на події
німецько-рад.
війни 1941—45,
автобіографічних
заміток.
Лауреатка
Сталінської
премії (1946).
Нагороджена
3-ма орденами
Трудового
Червоного
Прапора (1936, 1948, 1951),
орденом
Леніна (1946). П. в м.
Київ.
Похована на
Байковому цвинтарі
(надгробок на
її могилі 1971
виконав скульп.
О.Олійник). 1967 її
ім’ям
названо
вулицю в Києві.
1977 на будинку №
20 по вул.
Пушкінській
(Київ), де вона
мешкала 1944—66, їй
встановлено
меморіальну
дошку
(скульп.
О.Олійник,
архіт.
В.Гнєздилов).
Портрети Л.-В.
створили
худож.
О.Шовкуненко
й скульп.
І.Кавалерідзе
(у ролі
Одарки з
опери
«Запорожець за
Дунаєм»
С.Гулака-Артемовського).
Тв.: Вітаємо
молодого
майстра [Про
З.Гайдай].
«Радянська
музика», 1936, № 8; 10
літ
Харківської
опери. Там
само, № 24; Моя
жизнь.
«Вечерняя
Москва», 1936, 28
сентября;
Зустріч з
композитором
(до 95-річчя М. Лисенка).
«Вісті», 1937, 21
березня;
Всесоюзный
конкурс
вокалистов.
«Огонек», 1938, №
35—36;
Украинские
артисты выехали
на фронт.
«Советская
Украина», 1942, 19
февраля;
Шевченківський
образ.
«Радянська
жінка», 1947, № 3;
Воспоминания
артистки.
«Советская Украина»,
1953, № 10; Видатна
українська
співачка [Про
О.Петрусенко].
«Радянська
культура», 1960, 20
лютого (у співавт.);
Воспоминания
об Н.А.
Обуховой. В
кн.: Н.А.
Обухова:
Воспоминания,
статьи,
материалы. М.,
1970. Літ.: Савинов
Б. М.І.
Литвиненко-Вольгемут
— народна артистка
СРСР. К., 1946;
Поляков А. М.І.
Литвиненко-Вольгемут.
К., 1956; Стебун І.
Марія
Іванівна
Литвиненко-Вольгемут.
К., 1958; Исаченко
И. Мария Ивановна
Литвиненко-Вольгемут:
Народная
артистка
СССР. К., 1960;
Стефанович М.
Київський
державний
ордена Леніна
театр опери
та балету ім.
Т.Г. Шевченка. К.,
1964; Швачко Т.
Марія
Литвиненко-Вольгемут.
К., 1972; Її ж. Мария
Литвиненко-Вольгемут.
К., 1986; Тольба В.
Статьи.
Воспоминания.
К., 1986; Шевчук О.,
Якименко Н.
Концертне
життя. В кн.:
Історія
української
музики, т. 4. К., 1992;
Станішевський
Ю.
Національна опера
України. К., 2003;
Українські
співаки у спогадах
сучасників.
К.—Львів—Нью-Йорк,
2003; Бєляєва М.,
Муха А.,
Якименко Н.
Музично-театральне
життя. В кн.:
Історія
української
музики, т. 5. К., 2004.
О.М
Немкович