САКСАГАНСЬКИЙ
Панас
Карпович
[справж. прізв.—
Тобілевич; 3 (15). V
1859, с.
Кам'яно-Костувате,
тепер
Братського
р-ну Микол.
обл.— 17.IX 1940, Київ]—
укр. актор і
режисер,
театральний
діяч
дореволюц. і
рад. театру,
нар. арт. УРСР
(з 1925), нар. арт.
СРСР (з 1936),
Герой Праці (1924).
Брат І.
Карпенка-Карого,
М. Садовської,
М.
Садовського.
Навчався в
Єлизаветграді
(тепер
Кіровоград) у
вищій реальній
школі. Грав у
аматорських
драм.
гуртках. У 1878
вступив до
58-го запас.
батальйону,
звідки його
направлено в Одес.
юнкерську
школу (1878—80).
Служив у 58-му
Празькому
піхотному
полку,
розташованому
в Миколаєві
(1880—83). Брав
участь в укр.
виставах
трупи
Чернишова в
Миколаєві (1882).
Демобілізувавшись,
вступив до
трупи М. П.
Старицького
в Миколаєві (1883).
Після розколу
трупи
увійшов до
"Товариства
малоросійських
артистів під
керівн. М. Л.
Кропивницького"
(1885—88), а з
виходом з
трупи М.
Кропивницького
— у
"Товариство
малоросійських
артистів під
керівн. М. К.
Садовського"
(1888 —90). Виділившись
з групою
акторів з
трупи М.
Садовського,
у 1890 почав
режисерську
діяльність у
власній
трупі —
"Товаристві
російсько-малоросійських
артистів під керівн.
П. К.
Саксаганського"
(1890—98), яка
пізніше мала
різні назви:
"Товариство
малоросійських
артистів під
керівн. П. К.
Саксаганського
і М. К.
Садовського"
(1898—1900), "Малоросійська
трупа М. Л.
Кропивницького
під керівн. П.
К.
Саксаганського
і М. К.
Садовського
за участю М. К.
Заньковецької"
(1900—03),
"Малоросійська
трупа під
керівн. П. К.
Саксаганського
і М. К.
Садовського
за участю 1. К.
Карпенка-Карого"
(1903—05), "Товариство
малоросійських
артистів під
керівн. П. К.
Саксаганського
за участю І. К.
Карпенка-Карого"
(1905—07),
"Товариство
українських
артистів під
керівн. П. К.
Саксаганського"
(1907—09). Разом з
цими трупами
С. виступав
здебільшого
в містах
України: щороку
в Києві (за
винятком 1884 —94)
і Одесі;
часто в
Харкові,
Катеринославі,
Миколаєві,
Єлизаветграді,
Херсоні,
Полтаві,
Чернігові,
Кременчуку,
Маріуполі
(тепер м.
Жданов),
Умані. В складі
трупи М. Л.
Кропивницького
виступав у
Петербурзі
(1886—87, 1887—88) та
Москві (1887, 1888), з
власною
трупою у —
Петербурзі (1890),
Москві (1901).
Виступав
також у
Кишиневі, на
Дону (Ростов,
Новочеркаськ,
Таганрог),
зрідка в
містах Центр.
Росії
(Воронеж,
Курськ,
Смоленськ), в
Криму
(Сімферополь,
Севастополь),
у Білорусії
(Мінськ,
Могильов), на
Поволжі (1895;
Казань, Самара,
Саратов), у
Вільні (1891),
Варшаві (1903).
Оселившись у
Києві, 1910—15
гастролював
по Україні і
Росії в
складі укр.
труп Т.
Колісниченка
і Ф. Светлова.
У 1912 С. разом з М.
Заньковецькою
вживав
заходів до
створення в
Харкові Укр.
художнього
театру (на
зразок МХТу).
В 1915—16 працював
у "Товаристві
українських
артистів під
орудою І. О. Мар'яненка
за участю М. К.
Заньковецької
і П. К. Саксаганського"
(Київ, Єлизаветград,
Одеса), 1916—17 — у
"Товаристві
українських
артистів за
участю М. К.
Заньковецької
і П. К.
Саксаганського"
(Одеса,
Миколаїв, Херсон,
Олександрівськ,
Кривий Ріг,
Полтава). У 1918—22
очолював у
Києві
постійний
Держ. нар. театр
(див.
Народний
театр), на
основі якого
1922 утворено
Театр ім. М. К.
Заньковецької
(див.
Львівський
український
драматичний
театр ім. М. К.
Заньковецької).
У 1923— 32
періодично
виступав на
гастролях у
Держ. драм.
театрі ім. М. К.
Заньковецької
в містах Донбасу,
Криворіжжя, у
Дніпропетровську,
Миколаєві та
ін. індустріальних
центрах, грав
(1924—25) в Укр. нар.
театрі (Харків),
керованому Л.
Сабініним,
гастролював
разом з М.
Садовським у
різних
театрах (1926—32). У 1935
в Києві було
відзначено
75-річчя, 1939 —
80-річчя з дня
народження
митця. С. був
видатним
майстром сценічного
перевтілення.
Відзначався
широким
діапазоном
акторських
можливостей,
глибиною і
силою
темпераменту,
блискучою акторською
технікою.
Серед ролей:
комедійні —
Возний
("Наталка
Полтавка"
Котляревського),
Стецько,
Шельменко
("Сватання на
Гончарівці",
"Шельменко-денщик"
Квітки-Основ'яненка),
Карась
("Запорожець
за Дунаєм" С.
Гулака-Артемовського),
Гарасько ("По
ревізії"
Кропивницького),
Кабиця,
Голохвостий
("Чорноморці",
"За двома
зайцями"
Старицького),
Пеньонжка,
Бонавентура
Копач,
Феноген, Іван
Барильченко
("Мартин
Боруля", "Сто
тисяч",
"Хазяїн", "Суєта"
Карпенка-Карого);
драматичні й
трагедійні —
Назар, Гнат
("Назар
Стодоля"
Шевченка),
Іван
Непокритий
("Дай серцю
волю, заведе
у неволю"
Кропивницького),
Бо-гун ("Богдан
Хмельницький"
Старицького),
Гнат, Тарас,
Никодим, Сава
Чалий, Гнат
Голий ("Безталанна",
"Бондарівна",
"Батькова
казка", "Сава
Чалий"
Карпенка-Карого),
Франц Моор
("Розбійники"
Шіллера). Як
режисер С.
вперше в історії
укр. театру
запровадив
план постановки
вистави.
Особливу
увагу
приділяв роботі
з акторами,
добиваючись
ансамблю. С. утвердив
на укр. сцені
соціально-психологічну
драму. Серед
останніх
вистав,
здійснених С.
в Держ. нар.
театрі,—
"Розбійники"
Ф. Шіллера й
"Урієль
Акоста" К.
Гуцкова, в
Держ. драм.
театрі ім. М.
Заньковецької
— "Отелло" У.
Шекспіра. С.—
автор
комедій
"Лицеміри" (1908),
"Шантрапа" (1914);
він переклав
укр. мовою
ряд творів
рос. і
зх.-європ. л-ри.
У рад. час
написав праці
"Як я працюю
над роллю",
"До
театральної
молоді", "До молодих
режисерів",
"Театр і
життя" (1932;
перевидана
під назвою
"По шляху
життя", 1935; рос.
переклад —
"Из истории
украинского
театра", 1938). Похований
на Байковому
кладовищі в
Києві (надгробок
— стела з
бронзовим
барельєфом). Ім'ям
С. названо
Київський обласний
український
музично-драматичний
театр (м. Біла
Церква); у с.
Кам'яно-Костуватому
на
Миколаївщи-ні
створено
меморіальний
музей.
Нагороджений
орденом
Трудового Червоного
Прапора. Іл.
див. на
окремому
аркуші, с. 448—449.
Тв.: Думки
про театр. К., 1955.
Літ.: Панас
Карпович
Саксаганський.
Статті і
спогади про
корифея
української
сцени. К., 1939;
Чаговець B. П. К.
Саксаганськнй.
К., 1951; Тобілевич
Б. Панас
Карпович
Саксаганськнй.
К., 1957; Мельничук-Лучко
Л.
Саксаганський
— актор.
Львів, 1958; Стеценко
Л. Панас
Саксаганський.
К., 1959; Волошин И.
Панас Карпович
Саксаганский
— народный
артист СССР.
К., 1960:
Український
драматичний
театр, т. І. К., 1967.
Р. Я.
Пилипчук.