СТЕЦЕНКО Кирило
Григорович [12
(24).V 1882, с. Квітки,
тепер Корсунь-Шевченківського
району
Черкас. обл.— 29.IV
1922, с. Веприк,
тепер
Фастівського
р-ну Київ. обл.] —
укр.
композитор,
хоровий
диригент,
муз. громадський
діяч. У 1903
закінчив
Київ. духовну
академію.
Музичну
освіту
здобув у
Києві в муз.
уч-щі
Російського
муз. т-ва та
Муз.-драм. школі
Миколи
Лисенка (1904—07),
брав уроки
композиції у
Г.
Любомирського.
Одночасно
викладав спів
у гімназії та
вчительській
семінарії. У 1907
за співчуття
революц. рухові
С. було
вислано з
Києва. В 1907—10
викладав спів
у школах
Александровська-Грушевського
(тепер м.
Шахти Ростов.
обл.), Білій
Церкві та у
Тиврові
(тепер смт
Вінницької
обл.). Політ. утиски
в країні 1912—16
спричинили
тяжку душевну
кризу С.
Прийнявши
сан священика,
він оселився
в с.
Голово-Русаві
(тепер у
складі с.
Олександрівки
Томашпільського
р-ну
Вінницької
обл.). Творче
піднесення у
С. почалося
після 1917.
Працював у
Всеукраїнському
муз. комітеті
відділу
мистецтв при
Наркомосі
УРСР, з 1920
керував муз.-хоровою
секцією муз.
відділу
"Дніпросоюзу"
в Києві. За
його
ініціативою
було створено
мандрівні
хорові
капели,
освоєно
нотодрукування,
засновано
муз. б-ку.
Викладав у Муз.-драм.
інституті ім.
М. В. Лисенка
(Київ). З грудня
1920 жив у с.
Веприку.
Творчість С.
гуманістична,
містить
гострі
суспільно-етичні
проблеми.
Музика
емоційна,
насичена
мелодизмом.
їй властиві
національні
інтонації і
ладогармонічний
колорит,
висока культура
розгортання
музичної
форми, стислість
вислову.
Серед ранніх
творів — хори
"Бурлака",
"Рано-вранці
новобранці"
(1904, слова Т.
Шевченка),
"Рости,
квіте" з
незакінченої
опери "Полонянка":
солоспіви
"Плавай,
плавай, лебедонько"
(слова Т.
Шевченка),
"Вечірня
пісня". В 1905—11
написав
твори,
пройняті
революц. настроями:
хори "Содом",
"Прометей",
"Сон" (слова П.
Грабовського),
"Хмари", кантати
"Шевченкові",
"Єднаймося"
(слова І. Франка),
а також
сатиричну
пісню-сцену
"Цар Горох",
оперу
"Кар-мелюк".
До кращих
творів належать
хори "То була
тихая ніч"
(слова Лесі
Українки),
"Усе жило", 50
акапельних
обробок
колядок і
щедрівок (1907—10),
музика до
вистав
"Сватання на
Гончарівці"
(1909), "Про що
тирса
шелестіла"
(поставлена 1916
Театром Миколи
Садовського
в Києві), дит.
опери "Лисичка,
Котик і
Півник" (1910) та
"Івасик-Телесик"
(1911). Після 1917 С.
написав хори
"Знов весна"
(слова Лесі
Українки),
"Над нами
ніч" (слова О.
Олеся),
"Свобода,
рівність і
любов" (1920,
слова П.
Тичини),
кантату "У
неділеньку
святую" (1918,
слова Т.
Шевченка),
одноактну
оперу
"Іфігенія в
Тавріді" (1921, за
драмою Лесі
Українки),
музику до
"Гайдамаків"
Шевченка (1919—21, для
хору,
солістів,
симф.
оркестру). С.—
організатор
і учасник
багатьох
шевченківських
концертів.
Літ.:
Горюхіна Н.,
Єфремова Л. К.
Г. Стеценко. К.,
1955; Пархоменко
Л. О. Кирило
Григорович
Стеценко. К., 1973;
Лісецький С.
Риси стилю
творчості
Стеценка. К., 1977;
Кирило
Стеценко.
Спогади.
Листи. Матеріали.
К., 1981; Тичина П.
Подорож з
капелою К. Г.
Стеценка. К., 1982.
Л. О.
Пархоменко.