Бортнянський Дмитро
(1751—1825), великий
укр. духовний
композитор,
дириґент і
реформатор
церк. співу
Сх. Церкви;
нар. в
Глухові,
замолоду
потрапив у придворну
Хорову
Капелю в
Петербурзі;
вчився в
італ.
композитора
Б. Ґалюппі в
Петербурзі, а
згодом у
Венеції; в
Італії були з
успіхом
поставлені
опери Б. на
італ.
лібретта
«Креонт» (1776);
«Алкід» (1778), «Квінт
Фабій» (1779);
повернувшись,
Б. став у
Петербурзі
придворним
капельмайстром,
а з 1796 — управителем
Придворної
Капелі,
складеної майже
виключно з
українців; за
Б. капеля
піднеслася
на
надзвичайно
високий
рівень. В цей
період Б.
написав численні
інструментальні
твори й опери
на франц.
лібретто:
«Сокіл» (1786),
«Син-Суперник»
(1787), пасторальну
комедію
«Свято
сеньйора» (1786) і
балет. Іст.
значення Б. —
в його
хоровій церк.
творчості,
яка своєю фактурою
і якістю
стояла на
висоті
сучасної евр.
музики.
Хорова
творчість Б.
є завершенням
довголітньої
хорової укр.
культури і
відображає
певний вплив
укр. нар.
пісенности. Найважливіші
його
концерти для
мішаного хору
а капеля: 35
однохорних і
10 двохорних, 14
хвалебних
пісень,
літургічні
частини та
рел. пісні (м.
ін. популярне
«Коль
славен...») —
разом понад 100
церк. творів,
велику
частину
спадщини Б.
становлять
інструментальні
твори — фортепіянові
сонати, твори
для камерних
ансамблів, м.
ін.
фортепіяновий
квінтет з
арфою. Твори
Б. видані 1882 з
ред. П; Чайковського
в 10 томах.